Käytäntö

Pelipaikka
Pelin aikataulu
Ruokailu pelissä
Vaatetus ja muu mukaan otettava
Säännöt
Offgame-tila ja turvahenkilöt
Pelityylistä
Metaohjeet
Pelien jälkeen
Pelaajatapaaminen
 
Pelipaikka
Pelipaikka on pihapiiri osoitteessa Lökuddintie 300, ISNÄS. Alue on mökki- ja vapaa-ajanasuntoaluetta ja tontin edestä kulkee vilkas vesiväylä. Kaikkeen selkeästi pelin ulkopuoliseen liikehdintään tulisi kiinnittää mahdollisimman vähän huomiota pelien aikana.
Pelipaikalla on sekä huussi että vesivessoja. Pelin aikana tulisi käyttää ensisijaisesti huussia, mutta offgame syistä voi käyttää myös vesivessoja.
Pelissä on mahdollista lämmittää ingame puusauna. Offgame-suihku on pakottavista syistä järjestettävissä.
Pelissä ei ole ingame kunnallista sähköverkkoa, eli sähkö on rajallinen resurssi ja myös offgame pyrimme pelaamaan pitkälti sähköttömästi.
2. pelissä sisätiloissa on n. 15-20 astetta lämmintä.
Pelin aikataulu
Toinen osapeli pelataan 2.-4.11.2018.
Pelaajien on oltava pelipaikalla perjantaina klo 18. Illan aikana katsotaan nukkumasijat valmiiksi ja käydään läpi ryhmäytymis- ja käytäntöasioita.
Peli alkaa perjantaina klo 21 ja ingame-ruokailu seuraa pian tämän jälkeen.
Molempina öinä on hiljaisuus 00-06. Yöpyminen tapahtuu sisätiloissa. Majoitusrakennuksista toinen (“torppa”) on yöaikaan rauhoitettu nukkumiselle: siellä ei pelata eikä siellä olevia herätetä yöllä pelaamaan. Päätalolla voi pelata yöaikaankin, kuitenkin metelöintiä välttäen.
Lauantaina pelaajat organisoivat aamiaisen kello 9-10 ja lounaan kello 13. Päivällinen on kello 19, jonka jälkeen seuraa tarinatuokio kello 20 ja hallituksen valtakunnallinen radiolähetys kello 21.
Sunnuntaina niin ikään pelaajat valmistavat aamiaisen 9-10 ja lounaan kello 12. Neuvonpito alkaa kello 12. Peli päättyy sunnuntaina noin klo 14 ja pelipaikalta pääsee poistumaan debriefin jälkeen klo 15.
Ruokailu pelissä
Pelissä tarjotaan perjantaina pelin puolesta eväs-ateria, lauantaina aamiainen, lounas ja päivällinen ja sunnuntaina aamiainen ja lounas. Pelaajat valmistavat lauantain ateriat ja sunnuntain aamiaisen itse pelinjohdon tuella. Nämä tehdään saatavilla olevista raaka-aineista ja noudattelevat pelin henkeä.
Pelinjohto vastaa ruoka-aineallergioiden ja -rajoitteiden huomioonottamisesta ruuanvalmistuksessa ja on varautunut offgame-tilassa vara-aterioin, mikäli pelaajana ei saa mielestään riittävästi ruokaa pelin aikana.
Vaatetus ja muu mukaan otettava
Suurin osa hahmoista on saapunut paikalle jalkaisin. Hahmot voivat tuoda mukanaan sen verran tavaraa mitä olisivat jaksaneet kantaa, myös itse hankittuja ruokatarpeita ja muita tarve-esineitä.
Hahmon vaatteet ja muut henk. koht. varusteet. Huomioikaa, että pesukoneita tai vaatekauppoja ei ole ollut puoleen vuoteen tarjolla. Pelissä tehdään töitä joissa vaatteet voivat likaantua tai nuhraantua. Omat lääkkeet ja muut viikonlopun aikana tarvitsemasi tarpeet mukaan.
Kaikille on pelipaikalla nukkumista varten vähintään patja. Oma makuupussi tai viltti/huopa mukaan.
Kääntykää hahmonkirjoittajanne puoleen, mikäli teillä on hahmonne proppautumiseen liittyviä kysymyksiä.
Säännöt
Kaikissa tilanteissa tilanteen intensiteetin säätelyyn voi käyttää liikennevalo-sääntöjä:
“vihreä”: Tämä on ok, voit mennä pidemmälle. “keltainen”: Tämä on vielä ok, mutta älä mene pidemmälle. “punainen”: Haluan tilanteen loppuvan. Vastapelaajan on välittömästi peräännyttävä ja vapautettava tilanne. Offgameen ei tarvitse mennä.
Nyrkkitappelut ja painit toteutetaan varoen: hidastetusti ja ennalta sopien. Toisilleen ennalta tutut pelaajat voivat otella nopeampaan tempoon harkintansa mukaan. Pelialueella on erilaisia potentiaalisesti vaarallisia työkaluja, esimerkiksi kirveitä. Älkää käyttäkö teräviä työkaluja edes uhkailuun. Astaloita voi käyttää uhkailutilanteissa, mutta käsirysyyn edetessä nekin on pudotettava ja tappelu toteutettava painien tms, ellei tappelua ole sovittu etukäteen kaikkien osallisten sekä pelinjohdon kesken.
Pelissä on ampuma-aseita. Pelaaja voi hahmonkirjoittajansa luvalla ottaa mukaan hahmolleen sopivan aseen. Aseiden on oltava karkeasti aidonnäköisiä (airsofteja, replikoita) mutta aitoja eli luvanvaraisia aseita pelipaikalle ei saa tuoda. Ammuttaessa huudetaan LAUKAUS. Kohde päättää osuman laadun. Jätämme pelinsisäiseksi asiaksi keskustella aseiden käyttökulttuurista. On myös syytä huomata, että valtaosalla hahmoista ei ole kokemusta tuliaseista tai ihmistä kohti ampumisesta.
Offgame-tila ja turvahenkilöt
Pelialueella on rantasauna, joka on ainoa kokonaan offgame-tila. Rantasaunalle voi saapua koska tahansa hengähtämään, haukkaamaan naposteltavaa tai juttelemaan pelinjohdon tai turvahenkilöiden kanssa.
Pelissä on turvahenkilöitä, joille voi tulla puhumaan läpi pelin kaikista ahdistavista kokemuksista, pienistä ja suurista. Pelin aikana ensisijainen turvahenkilö on Helmi Koivumäki, joka on kaikissa peleissä pelipaikalla jatkuvasti läsnä ja pelaa tilan emäntää. Häneltä voi tulla esimerkiksi pyytämään rauhallista paikkaa, mikäli pelaajaa väsyttää, mutta ei halua siirtyä offgame-tilaan tai puhumaan offgame, mikäli pelaaja kaipaa tukea pelin aikana. Muita turvahenkilöitä ovat Toni Toivonen, Riikka Hatakka ja Mikko Heimola. Kaikilta turvahenkilöiltä voi tulla koska tahansa pyytämään tukea ja mikäli tilanne vaatii, turvahenkilö siirtyy pelaajan kanssa offgame tilaan käsittelemään asiaa. Pelaajan ei tulisi epäröidä koskaan kääntyä turvahenkilön puoleen, mikäli siihen kokee mitään syytä. Jos edes harkitset, pitäisikö mennä juttelemaan turvahenkilön kanssa jostain pelaajana itseään vaivaavasta asiasta, tee se!
Pelityylistä

Toisessa Vuodessa käsitellään lähitulevaisuudessa tapahtuvien katastrofien sarjan myötä toteutunutta yhteiskunnan ja infrastruktuurin romahduksen vaikutusta yksittäisten ihmisten elämään. Peli ei hae innoitusta Falloutista, Mad Maxista tai Walking Deadista, vaan pyrkii mahdollisimman realistiseen, yliluonnottomaan ja poliittiselta sekä sosiologiselta sanomaltaan uskottavaan kuvaukseen mahdollisesta romahduksesta. 

Ihmiset ovat ihmisiä
Ihmiskunnan kirjo on laaja ja hahmoja tulee olemaan monista taustoista ja arvomaailmoista. Nämä ovat yhä hahmoja ohjaavia asioita ja vaikuttavat heidän ja muiden hahmojen väliseen suhtautumiseen ja kanssakäymiseen. Harva ihminen on hylännyt periaatteitaan ja ryhtynyt yli-inhmilliseksi maailmanlopun suorittajaksi romahduksen myötä. 

Ainoa pysyvä asia on muutos
Suurin osa hahmoista ovat syntyneet ja kasvaneet pääasiallisesti staattisessa maailmassa, jossa kehitys kehittyy ja uhat harvoin ovat terveyttä tai henkeä uhkaavia. Vuodet muistuttavat pitkälti toisiaan ja ympäröivä yhteiskunta on ollut vakaa. Tämä on kuitenkin muuttunut dramaattisesti nopeassa ajassa ja mikään tulevaisuuden suhteen ei enää ole varmaa ja on harvoja tukipilareita, joihin voi perustaa enää omaa turvallisuudentunnetta. Yksi pelin vahvoista teemoista on kunkin hahmon henkilökohtainen muutos, kehitys ja/tai taantuma uudessa maailmantilassa. Hahmot saavat ja mielellään tuleekin muuttua arvomaailmoiltaan ja asenteiltaan kampanjan aikana. Kampanja antaa myös vapauden viedä hahmoa alkuasetelmiin nähden eri suuntaan, mikäli kokee pelaajana tarvetta muuttaa piirteitä hahmossaan jatkumon aikana. 

Kuolema
Hahmot eivät voi kuolla kampanjan aikana, ellei pelaaja itse niin toivo. Tämä on myös hyvä pitää mielessä hahmojen välisessä vuorovaikutuksessa. Mikäli hahmosi todella vihaa jotain toista hahmoa ja haluaa satuttaa tätä, on kuolemalla uhkailu pelityylin suhteen epäkonstruktiivista, mutta tämän elämästä helvettiä tekemällä uhkailu taas peliä rikastavampaa.

Teemat
Käsiteltäviä teemoja ei peleissä ole rajoitettu muuten kuin pelaajakohtaisesti hahmotoiveiden mukaisesti. Pyydämme olemaan huomioonottavaisia kanssapelaajianne kohtaan ja sovellamme peleissä Turvallisempaa Larppausta -infopakettia (http://turvallisempaa.wordpress.com). Mikäli sinua pelaajan mietityttää käsitellä jotain vaikeaa teemaa toisen pelaajana kanssa, suosittelemme puhumaan tästä etukäteen pelaajan kanssa. Niin ikään toivomme teidän kääntyvän vastapelaajanne tai turvahenkilöiden puoleen, jos kohtaatte teitä pelaajina ahdistavia teemoja pelissä. 

Lisäksi suosittelemme kaikkia pelaajia tutustumaan oheiseen artikkeliin, jota suosittelemme teidän soveltavan peleissä yleisesti

https://nordiclarp.org/2018/02/21/play-lift-not-just-lose/

Metaohjeet
Jokaisessa osapelissä on kaksi toistuvaa tapahtumaa: lauantai-illan tarinatuokio ja sunnuntain käräjärinki. Ensimmäisessä pelissä näiden tapahtumista pohjustetaan pj-hahmojen toimesta, mutta toivomme pelaajien osaltaan edistävän niiden toteutumista.

Tarinatuokio
Pelin hahmot kokoontuvat aina lauantai-iltana kello 20 päätalolle jakamaan tarinoita, muistoja ja/tai esiintymään muille hahmoille. Tilaisuus kestää aina pari tuntia ja sen aloittaa sekä lopettaa pelinjohtajahahmo. Tarkoituksena on luoda ja vahvistaa tunnetta yhteisesti koetusta ja jaetusta maailmantilasta sekä antaa mahdollisuus pelaajille heijastella oman hahmonsa suhdetta menetykseen ja muutokseen. Tapahtuma on in-game peliaikaa, mutta siihen liittyy peliohjeistusta ja tilaisuuden luonteen vuoksi hahmojen käytöstä sääteleviä sääntöjä:

• Tilaisuuden aikana yksittäiset hahmot esiintyvät muille ja esityksiä tai tilaisuutta ylipäänsä ei tule keskeyttää.
• Esityksiä ei tule kritisoida tai kommentoida tilaisuuden aikana. Esitykset saa ottaa puheeksi tilaisuuden päätyttyä. Tilaisuutta itsessään ei tule kommentoida sen aikana tai ulkopuolella.
 2. Pelissä uusien hahmojen toivotaan esittäytyvän lyhyesti. Kaikki ovat tervetulleita jakamaan jonkin omakohtaisen tarinan, anekdootin tai esityksen.

Neuvonpito
Neuvonpito on yhteisöllisen päätöksenteon areena. Se kokoontuu jokaisessa osapelissä sunnuntaina klo 12. Sen ensimmäisessä kokoontumisessa (1. osapelissä) ajatuksena on, että kaikki voivat vuorollaan tuoda esiin ehdotuksensa ja vaivaavat asiat. Päätöksiä vaativista asioista äänestetään kättä nostamalla ja yksinkertainen enemmistö ratkaisee. Pelimaailmassa neuvonpito kokoontuu myös pelien välissä.

Neuvonpito on keskeinen yhteisön kehitystä, toimintatapoja ja tarinaa ohjaava pelielementti. Hahmot saavat tässä ja myöhemmissä peleissä päättää muutoksista neuvonpidon toimintatapoihin: esimerkiksi siihen, voidaanko puhe-/äänioikeutta rajoittaa, miten päätökset pannaan toimeen, perustetaanko ringin toimintaa tukevia elimiä. Hahmot voivat myös pohtia neuvonpidon oikeutusta ja toimivaltaa. Haluamme kuitenkin, että rinki toteutuu joka pelissä, ja että merkittävä osa hahmoista osallistuu siihen.

Pelien jälkeen
Jokaisen osapelin jälkeen pyydämme:

• palautetta pelistä: mikä toimi, mikä ei, käytännön ehdotuksia seuraavaan peliin
• tulevat suunnitelmat: mitä hahmo suunnittelee tekevänsä seuraavan 3kk aikana

1-2kk ennen seuraavaa peliä pelinjohto lähettää tiiviin katsauksen pelien välissä tapahtuneeseen. Tähän katsaukseen on myös mahdollista reagoida ja päivittää oman hahmon suunnitelmia.

Pelinjohto tulee siis tekemään päätöksiä hahmojen toimista ja yhteisön kehityksestä myös pelaajien puolesta. Tätä ohjaavat kuitenkin edellisessä pelissä mm. neuvonpidossa tehdyt päätökset ja pelaajien pelin jälkeen raportoimat hahmosuunnitelmat. Näitä päätöksiä tehdessään pelinjohto välttää suoria ristiriitoja pelaajien suunnitelmien ja pelissä tehtyjen päätösten kanssa.